Näringslära

Oj va jag haft fullt upp de senaste dagarna, mycket mer skola, plugg, jobb och dans.
Igår i alla fall så hade jag lektion om näringslära, vi skulle göra en labb som utgick från vår matdagbok som vi gjort i tre dagar, där i hade vi alltså skrivit allt vi ätit under dessa dygn.
Så nu på labben skulle vi sätta oss vid ett program i datorn och räkna ut vårt BMR och PAL värde,
PAL-värde är typ hur aktiv man är, det finns en skala över det och BMR beror på kön, ålder och vikt (ej längd)
Sen multiplicerar man dessa två värderna, BMR och PAL och får fram sitt totala energibehov i mega joule tror jag det är, samt i kcal. Mitt energibehov enligt min beräkning blev 10.9MJ och "standardnormen" som är satt för någon lika aktiv, lika gammal och samma kön som mig är 10,7 så det stämmde ju ganska bra.
I Kaloriintag tror jag det var 2250kcal eller något sånt.

Men i alla fall, efter detta skulle man då föra in allt man ätit i datorn, hur många gram och allt osv.
Så såg man ett genomsnitt sen för hur mycket man fått i sig, kalorimässigt men också hur många gram av ex
fett, fibrer, protein, kalcium, zink, olika vitaminer m.m. Det var verkligen hur intressant som helst!
Sen stod där också vad som är rekomenderat, alltså hur mycket man bör få i sig av allt.
Och gud så dåliga mina resultat var! haha Men det var nog bara för jag vart sjuk så har ätit mycket mycket sämre än vad jag brukar! Äter ju som en häst annars ;) så hade ju för låga värden på nästan allt.
I snitt på dessa dagar fick jag bara i mig 1156kcal och 4,8MJ då jag borde fått i mig över 2000kcal och 10,7MJ
Så det var inte alls bra, hade även ätit väldigt lite fibrer, järn, kalcium och vitamin E.
Hade dock mycket av C-vitamin och B12 hur jag nu fått i mig B12 vetefan XD haha

Programmet heter Dietist XP och är ett väldigt bra program! Man kan lära sig och se otroligt mycket där!
Det ska tydligen finnas en demoversion som man kan ladda ner också.
Verkligen kul att se vad man får i sig och vad man borde äta mer/mindre av.
Man kan även se vad man bör äta för att få i sig rätt ämnen.


Såhär såg mitt resultat från labben ut

Såhär räknar du ut ditt BMR om du är kvinna mellan 19-30 år:
0.0615 x kg (kroppsvikt) + 2.84 = ____

Såhär räknar du ut PAL
- Rullstolsbunden                                                                                    1.1-1.2
- Stilla sittande arbete/skola med få tillfällen för förflyttning 
men ingen eller begränsad fysisk aktivitet på fritiden                             1.3-1.5
- Stilla sittande arbete/skola med visst behov av förflyttning
men ingen eller begränsad fysisk aktivitet på fritiden                             1.6-1.7
 -Huvudsakligen stående arbete (ex. butiksarbete)                                  1.8-.19
- Tungt kroppsarbete eller mycket hög fritidsaktivitet/daglig idrott       2.0-2.4

(tränar du hårt får du lägga till 0.05 för varje timme i veckan du tränar, promenerar du raskt får du 0.025 extra)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0