Tolkning av EKG

Fick en fråga ang. EKG:t jag la upp på bloggen igår.
Att tolka ett EKG är inte en sjuksköterskeuppgift därför lär vi oss väldigt lite om det under utbildningen,
vi ska däremot kunna ta ett korrekt EKG och förstå vad de olika "vågorna" eller "hacken" står för.
Varför alla vågor såg olika ut på inlägget tidigare var för att de olika avledningarna "V1-V6" m.m. ser hjärtat från olika håll.
Jag valde i alla fall ut en del av EKG:t som ni ser här nedan, den första lilla vågen/bulan syns inte så tydligt här men den kallas P-våg och visar förmakens depolarisation, alltså retningen/impulsen som gör att förmaken kontraheras.
Därefter depolariseras kamrarna snabbt, det är det som QRS-komplexet visar,
Q:et är den lilla lilla nedåtgången precis innan den stora spetsen, toppen är R:et och nedåtgången efter toppen är S:et.
Vad var och en står för vet jag inte exakt, men hela alltet, QRS-komplexet, är alltså kamrarnas depolarisation,
alltså precis innan hjärtat pumpar ut blod. T-vågen är kamrarnas repolisation, svårt att förklara vad det innebär,
men man kan säga att hjärtat "samlar kraft" för att kunna depolariseras igen och därmed skicka ut mer blod.
Väldigt enkelt förklarat och kanske inte helt korrekt XD haha men som sagt, vi ska bara kunna ta ett EKG ;)
Alla dessa vågor ska i alla fall finnas med, så mycket vet jag ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0