Ven- & kapillärprovtagning

Kom jag precis hem från en lång praktisk lektion, blev duschad av regnet på väg hem =(
I alla fall, lektionen var faktiskt rolig och trots att den var så lång gick det fort.
Vi skulle lära oss hur man tappar blod och hur man tar kapillärprov,
alltså stick i fingret för att läsa av bla. glukosvärde och Hb-värde.
Eftersom det var första gången vi skulle ta venprov gjorde vi detta enbart på atrapper för att få in "känslan"
eller vad man ska säga, alltså hur man ska hålla och så :) Det är inte det enklaste, men gick helt ok :)
Men gud va nervös jag kommer vara nästa gång då vi ska göra det på riktigt!
Stick i fingret gjorde vi på varandra, det är ju inte så svårt och det fick man ju testa redan på gymnasiet i Naturkunskapen.
Så det var inga svårigheter. Själv hade jag ett glukosvärde på 3.7 vilket är väldigt lite, men inte konstigt då jag inte ätit på ungefär 6h haha. Normalt är runt 5 eller strax över tror jag läraren sa. Men det beror ju som sagt på när man ätit och vad man ätit, slänger man i sin en Ben & Jerrys kan jag tänka mig att det flyger upp en bra bit ;)
Det var i alla fall kul att göra lite praktiskt idag :) Detta var sista obligatoriska lektionen för terminen.
Allt som återstår är en frågestund, typ ett seminarie, på torsdag och sedan tentan!
Gaah, måste verkligen plugga!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0