Återbesök 1 Mag/tarm-mottagningen

121114
Idag var det dags för andra återbesöket, denna gången hos min läkare på mag/tarm.
I sensommras gjorde jag en koloskopi som visade på mild inflammation i hela tjocktarmen.
Fick börja med ett läkemedel som heter Asacol (800mg x 4) Tur är att min spruta jag tar
för reumatismen biter även på inflammatoriska tarmsjukdomar så den är bra för mig
även i detta sammanhanget. Man tror alltså att mina två sjukdomar (reumatisk & tarminflammation)
beror av varandra, alltså att jag har den ena för att jag har den andra. Man vet inte säkert
vilken sjukdom det är men man tror på Ulcerös kolit (skulle eventuellt kunna vara crohns annars)
På läkarbesöket idag fick jag fylla i lite papper och vi pratade och gick igenom proverna,
även dessa var helt normala så just nu är det ingen aktiv inflammation i tarmen.

Resultatet av läkarbesöket:
Förutsatt att jag fortsätter må bra i mage/tarm så kommer vi:
- Ta prover en gång om året, både blod- & avföringsprov. Ringa om receptförnyelse.
- Återbesök om tre år
- Koloskopi om åtta år (pga cancerrisken som ökar med tiden)
- Sänkt Asacoldos, från fyra tabletter dagligen till två, om det funkar annars gå tillbaka till startdos.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0