Praktikperiod 3 av 3

Då var sista praktikperioden för denna terminen i gång.
4 veckor vårdcentral är gjort, 4 veckor psykiatri är gjort och nu återstår kommunalvård 4 veckor.
Första dagen idag alltså, mjukstart 9:30-14, skönt. Kommer annars gå 7-16 eller 14-21:30.
Kommer även göra en helg under dessa veckor. Praktiken är faktiskt på mitt jobb,
fast en annan avdelning, så det är inte äldrevård utan där bor personer med hjärnskador,
en femtedel av patienterna bor på korttid (6 månader - tre år)
de andra 20 patienterna bor permanent. De har varit med om trauman, ex bilolyckor
eller så har de hjärntumörer eller olika sjukdomar som orsakar hjärnskador, ex stroke, MS, ALS.
Verkar spännande, riktigt sorligt dock, speciellt då det är unga patienter, 18-65 år.
Kommer nog få se en hel del som jag inte haft möjlighet att se/testa på på tidigare praktikplatser.
Här har flera patienter ex PEG, knapp m.m. och några tappas på urin och några har
kronisk urinkateter, är van vid hantering av kateter men har ännu inte fått tillfälle att byta någon
aldrig heller tappat någon så det hoppas och tror jag att jag kommer kunna göra nu.

Så i morgon kör det igång på allvar ;) Kul!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0