Då var det över

Jag hade verkligen fantastiska men mycket intensiva två sista dagar på praktiken i torsdags och igår.
I torsdags var jag och de två andra tjejerna från klassen som är på andra avdelningar på barnsjukhuset
på studiebesök nere på lekterapin som finns på drottning silvias barn och ungdomssjukhus.
Det var helt fantastiskt där! Jag var så otroligt imponerad över hur mycket som görs för barnen.
Till lekterapin kan de sjuka barnen och även deras syskon och föräldrar komma.
Man kan göra allt man kan tänka sig där, snickra, sy, spela dator/tv-spel, kolla på film.
Leka i dockhus, klä ut sig, spela instrument, spela in en skiva, vila i ett jättemysigt vilorum.
Ja det fanns verkligen något för alla. Allt är gratis för de som ligger inne och deras familjer.
Flera organisationer (eller vad man ska kalla det) sponsrar dem, exempelvis Frölunda och IFK.
Helt fantastiskt!

På eftermiddagen samma dag gick vi även på studiebesök på Ronald McDonald hotellet som
ligger på sjukhusområdet, det är en plats där familjerna som har sina sjuka barn inlagda kan bo.
Man måste bo långt ifrån Göteborg för att få ett rum där då det är jättetryck på hotellet.
Det skulle behövas två hus till för att möta behovet av rum.
Vissa familjer stannar någon vecka och vissa upp mot ett år eller mer då barnet är mycket sjukt
och behöver ligga inne en mycket lång tid. Hotellet är också gratis och inte riktigt som ett vanligt hotell.
Det var verkligen jättefint och mysigt där inne och kändes mycket mer hemtrevligt än vanliga hotell.
Det som var annorlunda här var att familjerna delar på köken, det är fyra familjer på ett kök
men det verkar funka bra. Hotellet är också sponsrat av bla. IKEA och så Mc Donalds då såklart.
Massor massor med sponsorer hade det, såklart, eftersom de ska få allt att gå runt utan att
familjerna ska behöva betala.

Igår var sista dagen och den blev lite speciell, jag var nämligen med på en hjärtoperation!
Det var första och kanske enda operationen jag varit med om under utbildningen
och det kändes bra att ha varit med på i alla fall en innan man blir färdig.
Det gick väl till ungefär så som jag hade föreställt mig men det kändes lite mer brutalt
eller vad man ska säga. Kroppen tål mer än vad jag trodde så att säga.
Får ju inte gå in på detaljer men det var verkligen intressant och jag mådde inte alls dåligt
som jag trodde jag skulle göra. Var med under hela operationen som tog närmare fem timmar.
Stod upp vid patietens huvud hela tiden och kollade och jösses vad duktiga kirurgerna och
all annan personal (operations och narkossköterskor) var. Allt kändes så professionellt och
de förklarade för mig vad de gjorde under operationen.

Jag är så glad för allt jag tar med mig från de här tio dagarna på barnsjukhuset.
Tack till alla som tagit så väl hand om mig :) Jag har lärt mig massor!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0